Acupunctuur bij Reuma

Onder reumatische aandoeningen vallen meer dan tweehonderd verschillende aandoeningen aan de gewrichten of het omliggende weefsel. Tijdelijke aandoeningen als een slijmbeursontsteking of een peesontsteking zijn pijnlijk maar niet blijvend. Chronische gewrichtsaandoeningen zoals de ziekte van Bechterew, artrose, reumatische artritis en juveniele chronische artritis (JCA) zijn wel blijvend. In alle gevallen bestaan de klachten voornamelijk uit zwellingen, pijn en stijfheid. Hierdoor wordt bewegen moeilijk en pijnlijk.

Een reumatische aandoening kan verschillende oorzaken hebben. Acute aandoeningen, zoals acute reuma, worden vaak veroorzaakt door ontstekingen van de gewrichten. De chronische aandoeningen ontstaan vaak door een combinatie van factoren. Meestal is het immuunsysteem ernstig verstoord. Er kan ook sprake zijn van aanleg, al is dat nooit de enige oorzaak. Lichamelijke overbelasting, zoals verkeerd en/of teveel bewegen of overgewicht, zorgt vaak voor een verergering van de klachten. Maar ook langdurig onder geestelijke of emotionele spanning staan, kan de klachten doen toenemen.

Hoe kan acupunctuur helpen bij Reuma?

Een acupunctuurbehandeling is allereerst gericht op het bestrijden van uw pijnklachten en op het beter laten functioneren van uw gewrichten. Omdat klachten als zwellingen (ontstekingen), stijfheid en pijn worden veroorzaakt door energieblokkades heffen we deze op. Zwellingen en het stijve gevoel nemen af en de pijn wordt minder. Eenmaal beschadigde gewrichten kunnen we niet genezen met acupunctuur, maar verergering van de klachten kunnen we tegengaan door het immuunsysteem te versterken. Uw algehele weerstand wordt beter waardoor de kwaliteit van leven toeneemt. Bij acute aandoeningen zijn enkele behandelingen meestal voldoende. Bij chronische klachten zijn meestal meerdere behandelingen nodig.