Menstruatieklachten

Menstruatieklachten ontstaan vaak door de hormoonwisselingen die in de periode voor en tijdens de menstruatie plaatsvinden. De meeste klachten doen zich voor in de periode voordat de menstruatie begint. Dat noemen we het Premenstrueel Syndroom (PMS). De klachten kunnen zowel emotioneel als lichamelijk zijn. Veel vrouwen met PMS hebben last van stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en somberheid. Veel voorkomende lichamelijke klachten zijn pijn in de buik, vermoeidheid, hoofdpijn, gewrichtspijn, rugpijn en pijnlijke borsten.

Behalve premenstruele klachten, kan een verstoring in de menstruatiecyclus ook klachten geven. Als de menstruatiecyclus uit balans is, kan de menstruatie onregelmatig worden, te lang aanhouden of juist te kort duren. Het kan ook leiden tot overmatig bloedverlies, tussentijdse bloedingen of menstruatiepijn.
Het is een misverstand te denken dat alle genoemde klachten nu eenmaal bij de menstruatie horen. Een gezonde menstruatie is regelmatig, doet geen pijn en wekt geen sterke emotionele reacties op.

Wat kan acupunctuur doen bij menstruatieklachten?

Acupunctuur bij menstuatieklachten is gericht op de hormoonhuishouding en op de energiebalans in uw buik. Maar soms is de energiebalans elders in het lichaam verstoord. Een acupunctuurbehandeling brengt uw energiehuishouding weer in balans. Hierdoor krijgt de menstruatie weer een gezond verloop en verdwijnen de lichamelijke en emotionele klachten. Soms wordt een behandeling aangevuld met kruidentherapie.